آموزشمطالب ویژه

تاریخچه‌ی ارزهای دیجیتال

 

سعی و تلاش بسیاری در دهه‌های گذشته برای ابداع و توسعه ارزهای دیجیتال صورت گرفت که تبلور آن در دهه ۹۰ میلادی نمایان شد و طی آن ارزهای دیجیتالی مانند دی جی کش[۱] و فلوز[۲] و بینز[۳] توسعه یافتند. اما تمامی این ارزهای دیجیتال پس از مدتی از بازار کنار رفتند و حذف شدند. بعدها عوامل اصلی ناکامی آن‌دسته از ارزهای دیجیتال مشخص شدند. مسائل مالی، مشکلات میان کارکنان شرکت‌ها و کلاه‌برداری از جمله این عوامل بودند.

همه روش‌هایی که در آن‌دسته از ارزهای دیجیتال به کار گرفته شده بود مبتنی بر اعتماد به شخص ثالث بود. یعنی کمپانی‌هایی وجود داشتند که عملیات تراکنش‌ها را تایید و تسهیل می‌کردند. از‌ آنجایی که این شرکت‌ها توفیق خاصی نیافتند، تا مدت‌ها ساخت و ابداع یک سیستم مالی دیجیتالی، خارج از تصور بود. این روند تا سال ۲۰۰۹ ادامه داشت. تا اینکه یک متخصص یا گروهی از متخصصان کامپیوتر به نام ساتوشی ناکاموتو بیت کوین را ایجاد کردند. امروزه می‌دانیم که بیت کوین ساختاری غیرمتمرکز و داشته و شبکه‌ای نظیر به نظیر[۴] است. ساختار بیت کوین وابسته به هیچ کامپیوتر یا سروری نبوده و هیچ قدرت مرکزی آن را کنترل نمی‌کند. ممکن است واژه نظیر به نظیر را پیش از این شنیده باشید چرا که همین مفهوم و ساختار در اشتراک‌ گذاری فایل‌ها نیز استفاده می‌شود.

 

روش‌های مختلف ثبت و ذخیره تراکنش‌ها و معاملات در سیستم‌های مالی

سیستم‌های پولی باید مشکل خرج کردن دوباره[۵] را حل کنند. یعنی فردی به‌جای یکبار دوبار هزینه بپردازد و خرج کند. قبلا از یک فرد سومی برای ثبت و ذخیره تمامی تراکتش‌ها و معاملات در یک دفتر مرکزی استفاده می‌شد. مسلما در این روش یک فرد کنترل تمامی اطلاعات و داده‌های تراکنش‌ها را برعده دارد. اما در شبکه بیت کوین انجام این مسئولیت برعهده نودهای شبکه می‌باشد. زیرساخت بیت کوین به شکلی است که تمامی این مراحل با یک دفتر کل عمومی که کار ثبت و نگهداری تراکنش‌ها در اختیار دارد انجام می‌‌گیرد. در این روش همه افراد شبکه می‌توانند تمامی تراکنش‌ها را مشاهده کنند. ساختار این تراکنش‌ها به شکلی است که حاوی کلیدهای عمومی از جانب ارسال‌کننده و دریافت‌کننده یعنی آدرس‌های کیف پول می‌باشد و علاوه بر آن مقدار بیت کوین منتقل شده هم ثبت خواهد شد. نکته دیگر این است که ارسال کننده باید تمامی تراکنش‌ها را با کلید خصوصی که دراختیار دارد امضاء کند لذا همه این موارد باید براساس رمزنگاری باشد. تراکنش پس از اینکه به تایید رسید در شبکه منتشر خواهد شد.

 

مهدی استوی

 

[۱] Digicash

[۲] Flooz

[۳] Beenz

[۴] Peer to Peer

[۵] Double Spending

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا