آموزش

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش دوم

۵ نکته برای مدیران دورکاری

 

 

۱- یک تیم رهبری برای دورکاران ایجاد کنید

گردآوری تیمی از متخصصان که تجربه کار از راه دور را داشته باشند، می‌تواند تفاوت‌های ظریفی ایجاد کند و اطلاعات این افراد به‌عنوان منبع در اختیار دیگران قرار گیرد. مهم‌ترین نقش این تیم مستندسازیِ چالش‌ها در زمان واقعی، اولویت‌بندی شفاف آن چالش‌ها و اختصاص افراد مستقیماً مسئول (DRIs) برای یافتن راه‌حل‌هاست.

۲- یک کتابچه دستی ایجاد کنید

از این کتابچه به‌عنوان یک منبع واحد حقیقت استفاده می‌شود و باید در سطح شرکت ابلاغ شود. این کار را می‌توان با یک صفحه وب یا یک Repository در Notion یا Ask Almanac شروع کرد. یکی از مهم‌ترین چالش‌ها هنگام دورکاری، مطلع‌ نگه‌داشتنِ همه افراد به شکل کارآمد است. تلاشی هماهنگ و هم‌نوا را در مستندسازی سیستماتیک تغییرات مهم فرآیند در یک مکان اصلی انجام دهید تا سردرگمی به حداقل برسد.

۳- ایجاد یک طرح و برنامه برای ارتباطات[۱]

نظر فعلی شما درباره شفافیت هرچه باشد، رهبران و مدیران نباید در این مدت کنار بایستند. وقتی مدیران برنامه‌ و طرح ارتباطی را در زمان واقع برای اعضای تیم بازگو می‌کنند، آن‌ها انتظار به‌روزرسانی‌های مکرر دارند. یک اتاق کنفرانس ویدئویی را که همیشه هم روشن باشد، به ازای هر تیم در نظر بگیرید که اعضای تیم بتوانند درآن‌جا بتوانند منتظر بمانند یا هرزمان که خواستند بیایند و بروند. این شبیه‌سازی به سازگاری کمک می‌کند و اعضای تیم را قادر می‌سازد تا با استرس و حس نامطلوب کمتری به سراغ شیفت کاری از راه دور خود بروند. این طرح همچنین هدفمندی پیرامون ارتباطات غیررسمی را نشان می‌دهد – عنصر مهمی که به‌طور خودجوش در یک دفتر اتفاق می‌افتد و در تنظیمات دورکاری باید فوراً آن را جایگزین کرد. برای فهم سریع موضوع، راهنمای ارتباط عمومی GitLab را مرور کنید.

۴- پشته ابزار خود را مینیمم کنید

در حال کار از راه دور باید پشته ابزار خود را به حداقل برسانید. Google Docs یک ابزار چت در سطح شرکت (مانند Microsoft Teams یا Slack) و  نرم‌افزار Zoom همه‌چیزی است که برای شروع نیاز دارید. اگر تیم شما برای دسترسی به سیستم‌های داخلی نیاز به VPN دارد، اطمینان حاصل کنید که همه افراد دسترسی آسان و دستورالعمل‌های شفافی برای استفاده از آن داشته باشند.

۵- تغییر مسیر

برای مدیران شرکت‌هایی که تجربه کاری درون شرکتیِ قوی (کار در شرکت) دارند بسیار مهم است که تشخیص دهند گذار به دورکاری یک فرآیند و پروسه است و به‌راحتیِ فشردنِ یک سوئیچ دودویی نیست. مدیران مسئولیت پذیرش بازگو کردن و تکرار موارد، استقبال از بررسی مواردی که کارایی دارند و آن‌هایی که ندارند و رساندن این پیام به همه را دارند. مدیریت یک شرکت از راه دور مانند مدیریت هر شرکتی است. این امر بستگی به اعتماد، ارتباطات و پشتیبانی گسترده شرکت از اهداف مشترک دارد.

۵ نکته برای کارمندانِ دورکاری

 

۱- یک فضای کاری مختص کار از راه دور ایجاد کنید

مکانی که در آن کار می‌کنید به همان اندازه که روی چه چیزی کار می‌کنید و برای چه ‌کسی کار می‌کنید مهم است. مکانی را اختصاصاً فقط برای دورکاری اختصاص دهید. فضایی که در آن تنها کار کردن اتفاق بیفتد این امکان را به شما می‌دهد تا وقتی‌که آنجا هستید متمرکز شوید و زمانی هم که از میز کار بلند می‌شوید از فضای کاری خارج‌شده باشید.  اجرای این کار بسته به فضای کاری شما و شخصی که در طول ساعات کاری شما حضور دارد، متفاوت خواهد بود، اما نکته اصلی یافتن فضایی است که صرفاً برای کار باشد.

۲- جداسازی کار از زندگی

به‌احتمال‌زیاد این سخت‌ترین مانع در مسیر کار از راه دور است به‌ویژه برای کارمندانی که تازه شروع به دورکاری کرده‌اند و با خانواده در خانه زندگی می‌کنند. شما باید یک گفت‌وگوی اختصاصی با خانواده داشته باشید و به آن‌ها کمک کنید درک کنند که صرفاً چون شما در خانه هستید به این معنی نیست که در دسترس هم خواهید بود. یک‌راه میانبر برای تعیین این حد و حدود این است که:” اگر کار شما آن‌قدر مهم است که حاضر باشید به دفتر من در محل شرکت هم بروید پس می‌توانید به پشت میز کار من در خانه هم بیایید.” شما همچنین می‌توانید از یک علامت مشغول کار / در دسترس هم استفاده کنید.

هنگامی‌که دفتر فیزیکی برای ترک کار ندارید، کار کردن بیش ازآنچه انتظار دارید آسان‌تر است (یا سالم‌تر). در صورت مفید بودن می‌توانید برای شروع و پایان کار یادآوری کننده تنظیم کنید و فعالیت‌هایی هم برای پر کردن خلاای که یک‌بار باعث بلند شدن از میز و رفت‌وآمد شما شده است داشته باشید. برنامه‌ریزی فعالانه کاری که برای زمان رفت‌وآمد خود انجام می‌دهید کلید بالابردن ساعات کاری و افزایش سطح کار در یک روز کاری است. البته این موضوع برای هر فرد متفاوت است اما ترک خانه برای پیاده‌روی یا دویدن راهی عالی برای وقفه در کار بدون اشتباه است.

آنچه در نوشتار بعدی از این سری می‌خوانیم:

نکاتی برای کارمندان دورکاری

۳- مراوده با مردم

۴- به روال کاری عادی احترام بگذارید اما تغییر را تجربه کنید

۵- با تغییرات تغییر کنید

 و

مراحل کار از راه دور چیست؟…


بخش‌های دیگر این نوشتار را از لینک زیر بخوانید:

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش اول

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش سوم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش چهارم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش پنجم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش ششم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش هفتم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش هشتم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش نهم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش دهم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش یازدهم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش دوازدهم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش سیزدهم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش چهاردهم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش پانزدهم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش شانزدهم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش آخر

 

[۱] Communication

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا