آموزش

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام با خط دید

 

پروژه Provenance  مستقر در انگلستان، ممیزی زنجیره تأمین را برای طیف وسیعی از کالاهای مصرفی ارائه می‌دهد. با استفاده از بلاک چین اتریوم، پروژه آزمایشی Provenance تضمین می‌کند که صید ماهی‌های تامین‌کننده سوشی در اندونزی برای رستوران‌های ژاپن، پیسوته ادامه داشته باشد.

 

۶. ذخیره‌سازی فایل

غیرمتمرکزسازی فضای ذخیره‌سازی فایل در اینترنت مزایای واضحی دارد. توزیع داده‌ها در سراسر شبکه از هک یا گم شدن فایل‌ها محافظت می‌کند. سیستم فایل InterPlanetary (IPFS) تصویرسازی از نحوه اداره یک وب توزیع‌شده را آسان می‌کند. مشابه روشی که BitTorrent  داده‌ها را در اینترنت جابجا می‌کند، IPFS  نیازی به روابط متمرکز مشتری و سرور (به‌عنوان‌مثال نسخه‌های وب فعلی) ندارد. اینترنت از وب‌سایت‌های کاملاً غیرمتمرکز تشکیل شده است که باعث سرعت بخشیدن به زمان انتقال فایل و پخش جریان زنده[۱] می‌شود. این بهبود برای سیستم‌های تحویل محتوای پرترافیکِ وب فعلی، ضروری است.

 

۷. پیش‌بینی بازارها

ثابت شده که پیش‌بینی‌های انبوه و زیاد درمورد احتمال وقوع یک رویداد از صحت بالایی برخوردار است. نظرات و پیش‌بینی‌ها به‌طورمتوسط نیمی از پیش‌فرض‌های متعصبانه را لغو می‌کنند. پیش‌ازاین بازارهای پیش‌بینی که نتایجشان منطبق با خروجی حوادث باشد، وجود داشته‌اند. اما بلاک چین فناوری “خرد جمعی” است که بدون شک در سال‌های آینده کاربردهای دیگری نیز پیدا خواهد کرد. اپلیکیشن پیش‌بینی بازار Augur پیشنهاداتی برای سهام از روی رویدادهای دنیای واقعی ارائه می‌دهد. شرکت‌کنندگان می‌توانند با خرید مطابق پیش‌بینی درست، درآمد کسب کنند. هرچه سهام بیشتری در نتیجه پیش‌بینی صحیح خریداری شود، میزان پرداخت آن نیز بالاتر خواهد رفت. با تعهد پرداخت اندک (کمتر از یک دلار)، هرکس می‌تواند سوال بپرسد یا دادو ستدی را براساس نتیجه پیش‌بینی شده ایجاد کند و نیمی از کل هزینه‌های معامله‌ را که آن دادوستد ایجاد می‌کند، جمع کند.

 

۸. حمایت از مالکیت معنوی

همان‌طور که می‌دانیم، به‌لطف اینترنت، اطلاعات دیجیتالی می‌توانند به‌شکل گسترده‌ای بازتولید و توزیع شوند. این امر باعث شده که کاربران وب در سراسر جهان یک معدن طلا از محتوای رایگان داشته باشند. با‌این‌وجود دارندگان حق چاپ اینقدر خوش‌شانس نبوده‌اند و به همین‌دلیل کنترل مالکیت معنوی خود را از دست داده و از نظر اقتصادی رنج می‌برند. قراردادهای هوشمند می‌توانند از کپی رایت محافظت کرده و فروش آنلاین آثار خلاقانه را به‌صورت‌خودکار انجام دهد و خطر کپی و توزیع مجدد پرونده را از بین ببرد.

اپلیکیشن Mycelia از بلاک چین برای ایجاد سیستم توزیع موسیقی نظیر به نظیر[۲] استفاده می‌کند. این اپلیکیشن توسط خواننده و آهنگساز بریتانیایی Imogen Heap ایجاد شده و  نوازندگان را قادر می‌سازد تا آهنگ‌ها را به‌طور‌مستقیم به مخاطبان بفروشند. همچنین نمونه پروانه محصول را به تهیه‌کنندگان می‌دهد و حق پخش ترانه‌ها را به ترانه‌سراها و نوازندگان می‌رساند. همه این کارها با قراردادهای هوشمند انجام می‌شود. ظرفیت بلاک چین برای صدور پرداخت در مقادیر کسریِ ارز دیجیتالی (پرداخت خرد) نشان می‌دهد این مورد استفاده برای بلاک چین شانس موفقیت زیادی دارد.

 

۹. اینترنت اشیاء[۳]

اینترنت اشیا چیست؟ اینترنت اشیاء یعنی مدیریت تحت کنترل شبکه برای انواع خاصی از دستگاه‌های الکترونیکی. به‌عنوان‌مثال، نظارت بر دمای هوا در یک مرکز ذخیره‌‍سازی. قراردادهای هوشمند، اتوماسیون مدیریت سیستم‌های از راه دور را ممکن می‌سازد. ترکیبی از نرم‌افزار، حسگرها و شبکه، تبادل داده‌ها بین اشیاء و سازوکارها را تسهیل می‌کنند. درنتیجه کارایی سیستم افزایش پیدا می‌کند و نظارت بر هزینه بهبود می‌یابد. بزرگترین بازیگرانِ تولید، فناوری و ارتباطات از راه دور، همه برای تسلط بر بازار اینترنت اشیاء، باهم رقابت می‌کنند. به شرکت‌های سامسونگ، IBM و AT&T فکر کنید. با گسترش طبیعی زیرساخت‌های موجود که توسط کارگزاران کنترل می‌شوند، برنامه‌های اینترنت اشیاء درحوزه‌های متنوع و گسترده‌ای، از تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌کننده قطعات مکانیکی گرفته تا تجزیه و تحلیل داده‌ها و مدیریت سیستم‌های خودکار اجرا و راه‌اندازی خواهند شد.

 

مهدی استوی، مدیر شرکت داده‌پرداز پویای شریف

 

بخش‌های دیگر مقاله را از لینک‌های زیر بخوانید:

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش اول)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش دوم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش سوم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش چهارم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش پنجم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش ششم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش هفتم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش هشتم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش نهم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش دهم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش یازدهم)

 

 

[۱] Stream

[۲] Peer to Peer

[۳] Internet of Things

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا