آموزشمطالب ویژه

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش پنجم

مراحل کار از راه دور

۶. تعیین اینکه دورکاری واقعا ارائه و پشتیبانی می‌شود؟ بسیاری از شرکت‌های بزرگ کارمندان دور کار را تحمل می‌کنند اما به‌صراحت برای نقش شغلی دور کار تبلیغ نمی‌کنند و آگهی نمی‌دهند و البته به‌طور عمومی هم اعلام نمی‌کنند که از دورکاری پشتیبانی می‌کنند. این کار زمانی که به دنبال شغلی باشید، یک بازی خسته‌کننده قائم با شک ایجاد می‌کند علاوه بر جست‌وجو برای مدیرانی که از دورکاری استقبال می‌کنند و تیم‌های داخلیِ چنین سازمانی.

۷. خطر اینکه شما را مثال بزنند! ممکن است از کارکنان دور کار شرکتی که نقش‌های شغلی متفاوتی را در یک دفتر کاری داشته است، این سؤال پرسیده شود که “خب! شما برای اینکه دورکاری کنید چه ترفندها و زرنگی‌هایی به کاربردید؟ این سؤال باعث می‌شود کارمندان دور کار در یک وضعیت دشوار قرار بگیرند. یا آن‌ها صادقانه جواب می‌دهند (ترفند را به دیگران یاد می‌دهند) و موجب دورکاری تعداد بیشتری از کارکنان می‌شوند اگرچه شهرت خودشان آسیب ببیند یا  اینکه تمام منافع را برای خودشان می‌خواهند و کمکی نمی‌کنند.

۸. تقاضای کار بیش‌ازحد. کارکنان دورکاری که با همکاران حضوری (که هرروز مسیر زیادی را برای رفت‌وآمد به شرکت طی می‌کنند) کار می‌کنند ممکن است با فشاری برای ارائه نتیجه فراتر از انتظارات اعضای تیم حضوری مواجه شوند. این ناشی از یک فرهنگ سمی حسادت است، جایی که کارمندان جنجالی چنین استدلال می‌کنند که اگر آن‌ها باید سختی‌های رفت‌وآمد روزانه را تحمل کنند کارکنان دور کار هم باید کارهای بیشتری انجام دهند تا شرایط برای همه یکی باشد و دورکاران کار آسانی نداشته باشند.

 

دورکاری، به شکل مغرضانه در جهت یک محدوده زمانی

برخی از شرکت‌ها به کارمندان اجازه دورکاری می‌دهند اما “ساعت اصلی تیم” را حفظ می‌کنند. برای مثال استودیوی InVision اعضایی دارد که در چندین کشور و با مناطق زمانی مختلف پخش‌شده‌اند، اما هدف آن دستیابی با حداقل “۴ ساعت همپوشانی” با ساعات اصلی تیم InVision، ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر شرقی زمان استاندارد است. این روش قصد دارد کارمندانی را که تقریباً نزدیک به ‌هم هستند یا حداقل دریک منطقه زمانی مجاور می‌باشند جذب کند، حتی اگر در یک نیمکره متفاوت قرار داشته باشند.

تماماً دورکاری، ناهمگام در مناطق زمانی مختلف

یک شرکت از راه دور به معنای وجود دفتری است که تیم‌ها در آن کار کنند. در شرکت‌های تماماً دور کار، هیچ‌ تلاشی برای تراز کردن اعضای تیم به منطقه زمانی معینی وجود ندارد و البته تمایل به ارتباطات ناهم‌زمان مستندسازی را تقویت می‌کند، جلسات ملاقات هم‌زمان را به‌عنوان پیش‌فرض همکاری تقلیل می‌دهد و انعطاف‌پذیری بیشتری را برای هر عضو فراهم می‌کند تا ساعات کاری را که به بهترین وجه متناسب با سبک زندگی آن‌ها باشد، تعیین کنند. به‌عنوان‌مثال GitLab یک شرکت ۱۰۰ % دور کار است، که در آن هر فرد از راه دور کار می‌کند و دفاتر متعلق به شرکت وجود ندارد. با حضور اعضای تیم در بیش از ۶۸ کشور، بسیاری از مناطق زمانی در نظر گرفته‌شده است. این فراتر از امکان ایجاد یک کار از خانه است. ترتیبات تماماً دورکاری از هر مکانی امکان‌پذیر است.

تماماً دورکاری چه مواردی را دربر نمی‌گیرد

اصطلاحات “از راه دور” و  “توزیع‌شده” اغلب به‌صورت قابل تعویض استفاده می‌شوند، اما کاملاً یکسان نیستند. “از راه دور” ترجیح داده می‌شود زیرا “توزیع‌شده” بر چندین دفتر دلالت می‌کند. “از راه دور” مرسوم‌ترین اصطلاح برای اشاره به نبود فضای کاری فیزیکی و امکان انجام کار از هرکجا – از خانه با خانواده، یک کافی‌شاپ، مسافرت و هرکجا که راحت‌تر و پربازده‌تر باشد – است. تماماً دورکاری به معنای ایزوله شدن نیست: فن‌آوری به همکاران کمک می‌کند تا از طریق پیام متنی یا ویدئوکنفرانس زنده ارتباط برقرار کنند. در سطح سازمانی، “تماماً دورکاری” به معنای برون‌سپاری و برون‌کاریِ ساده نیست بلکه یعنی ما می‌توانیم بهترین استعدادهای دنیا را استخدام کنیم. همچنین یک الگوی مدیریتی نیست. هنوز هم یک سازمان سلسله مراتبی وجود دارد اما با تمرکز روی خروجی به‌جای ورودی. درکل دورکاری اساساً در مورد آزادی و انتخاب فردی و ارزش‌گذاری نتایج، صرف‌نظر از مکان انجام کار است.

مبانی کار از راه دور

شرکت‌های سنتی و مستقر در یک مکان معمولاً فرآیندها، رفاقت‌ها و فرهنگ‌سازی را به‌طور واضح در نظر می‌گیرند. در یک محیط دورکاری، این صفات باید به‌طور عمدی پرورش داده شوند; یک وظیفه دشوار که به‌محض آشنایی سازمان‌ها با دورکاری و عدم اشتباه دورکاری با کار حضوری آسان می‌شود.

بخش‌های دیگر این مقاله را از لینک‌های زیر بخوانید:

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش اول

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش دوم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش سوم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش چهارم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش ششم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش هفتم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش هشتم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش نهم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش دهم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش یازدهم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش دوازدهم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش سیزدهم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش چهاردهم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش پانزدهم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش شانزدهم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش آخر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا