UI و UXآموزشبرنامه نویسی موبایلبرنامه نویسی وبطراحی و پیاده سازیمطالب ویژه

سری مطالب هوش مصنوعی با پایتون، مفاهیم اولیه: (بخش اول)

از زمان اختراع کامپیوترها یا ماشین‌ها، توانایی آن‌ها برای انجام وظایف مختلف رشدی چشمگیر داشته است. انسان‌ها قدرت دستگاه‌های کامپیوتری را ازلحاظ دامنه‌های کاری گوناگون، افزایش سرعت و کاهش اندازه نسبت به زمان توسعه دادند.

شاخه‌ای از کامپیوتر به نام هوش مصنوعی، به دنبال ایجاد کامپیوتر یا ماشین هوشمند به‌عنوان انسان است.

مفاهیم اساسی هوش مصنوعی

طبق گفته پدر هوش مصنوعی John McCarthy “علم و مهندسی اجزا سازنده ماشین‌های هوشمند هستند به‌خصوص برنامه‌های کامپیوتری هوشمند”.
هوش مصنوعی روش ساختن یک کامپیوتر است، یک ربات کنترل‌شده با کامپیوتر یا نرم‌افزاری که هوشمندانه فکر می‌کند، به همان شیوه فکر کردن ِانسان‌های هوشمند. هوش مصنوعی بامطالعه اینکه چگونه مغز انسان فکر می‌کند و چگونه انسان‌ها در تلاش برای حل یک مسئله یاد می‌گیرند، تصمیم می‌گیرند و کار می‌کنند و سپس با استفاده از نتایج این مطالعه به‌عنوان پایه توسعه نرم‌افزار و سیستم‌های هوشمند انجام می‌شود.
هنگام استفاده از قدرت یک سیستم کامپیوتری، کنجکاوی انسان او را به تعجب وا‌می‌دارد،”آیا یک دستگاه می‌تواند مثل انسان فکر و رفتار کند؟”
بنابراین توسعه AI (هوش مصنوعی) باهدف ایجاد اطلاعات مشابه در ماشین‌ها آغازشده است که ما آن را پیداکرده و در انسان‌ها اهمیت زیادی دارد.

ضرورت یادگیری هوش مصنوعی

اگرچه می‌دانیم مفهوم هوش مصنوعی چیست اما تعدادی دلیل هم برای مطالعه AI وجود دارد. دلایلی که در زیر آمده است:

۱- هوش مصنوعی از طریق داده یاد می‌گیرد

در زندگی روزمره ما با حجم زیادی داده سروکار داریم و مغز انسان نمی‌تواند این حجم از داده را دنبال کند. به همین دلیل است که ما باید مسائل را به شکل خودکارسازی و ماشینی درآوریم. برای انجام اتوماسیون و ماشینی شدن، ما باید به مطالعه هوش مصنوعی بپردازیم، چراکه می‌تواند از داده یاد بگیرد و وظایف تکراری را با دقت و بدون خستگی انجام دهد.

۲- هوش مصنوعی می‌تواند خودش بیاموزد

اینکه سیستم خودش یاد بگیرد خیلی ضروری است چراکه خودِ داده همواره در حال تغییر است و دانشی که از این داده به دست می‌آید باید مدام به‌روزرسانی شود. ما می‌توانیم برای رسیدن به این هدف از هوش مصنوعی استفاده کنیم چراکه سیستمی که هوش مصنوعی داشته باشد می‌تواند خودش یاد بگیرد.

۳- هوش مصنوعی می‌تواند در زمان واقع (به شکل محاوره، آنلاین) پاسخ دهد

هوش مصنوعی با کمک شبکه‌های عصبی می‌تواند داده را عمیق‌تر تحلیل کند. با در نظر گرفتن این قابلیت، هوش مصنوعی می‌تواند در موقعیت‌هایی که بر اساس شرایط زمان واقع هستند، فکر کند و پاسخ دهد.

۴- هوش مصنوعی دقت بالایی دارد

با کمک شبکه‌های عصبی عمیق، هوش مصنوعی دقت خارق‌العاده‌ای پیداکرده است. هوش مصنوعی به کمک شاخه داروسازی برای تشخیص بیماری‌های مانند سرطان از عکس‌های MRI بیماران آمده است.

۵- هوش مصنوعی برای کسب بیشترین بهره از داده می‌تواند آن را تحلیل کند

داده برای سیستم‌هایی که از الگوریتم‌های خود یادگیری استفاده می‌کنند، خصیصه‌ای عقلانی است. ما برای فهرست کردن و دسته‌بندی داده به طریقی که همیشه بهترین نتیجه را بدهد، به هوش مصنوعی نیاز داریم.

برای مطالعه بخش دومِ این سری آموزشی روی لینک زیر کلیک کنید:

سری مطالب هوش مصنوعی با پایتون – بخش دومِ مفاهیم اولیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا