آموزشمطالب ویژه

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام

۱۰. شبکه‌های کوچک محلی

فناوری بلاک چین خرید و فروش انرژی‌های تجدیدپذیر تولیدشده توسط ریز شبکه‌های محلی[۱] را امکان‌پذیر می‌کند. هنگامی که صفحات خورشیدی انرژی اضافی تولید می‌کنند، قراردادهای هوشمند مبتنی بر اتریوم به‌طورخودکار آن را توزیع می‌کنند. با عملی شدن[۲] IoT ، انواع مشابه اتوماسیون قرارداد هوشمند کاربردهای بسیار دیگری نیز خواهد داشت.

شرکت Consensys که در محله بروکلین نیویورک واقع شده است، یکی از برترین شرکت‌ها در سطح جهان است که در حال توسعه طیف وسیعی از برنامه‌ها برای اتریوم می‌باشد. یکی از پروژه‌هایی که آن‌ها با آن همکاری می‌کنند، Transactive Grid  است که با تجهیزات توزیع انرژی ، LO3  کار می‌کند. این یک نمونه اولیه است برای پروژه‌ای که هم اکنون در حال پیاده‌سازی و اجرا می‌باشد و از قراردادهای هوشمند اتریوم برای نظارت و توزیع مجدد انرژی میکروشبکه استفاده می‌کند. پروژه ذکرشده “توری هوشمند[۳]” نام دارد و مثالی از کارایی و عملکرد اینترنت اشیاء می‌باشد.

 

۱۱. مدیریت هویت

نیاز مشخصی برای بهبود مدیریت هویت در وب وجود دارد. قابلیت تأیید هویت شما عامل اصلی معاملات مالی است که به صورت آنلاین اتفاق می‌افتد. با‌این‌حال، راه‌کارهای ارائه‌شده خطرات امنیتی با تجارت ازطریق وب، در بهترین حالت ناقص هستند. دفترهای توزیع‌شده[۴] روش‌های پیشرفته‌تری را برای اثبات اینکه شما که هستید، همراه با امکان دیجیتالی‌کردن اسناد شخصی ارائه می‌دهند. داشتن یک هویت امن نیز برای تعاملات آنلاین مهم خواهد بود. مثلا، در یک اقتصاد مشترک. به هر حال، حسن شهرت، مهمترین شرط انجام معاملات آنلاین است.

ثابت شده که ایجاد استانداردهای هویت دیجیتال یک فرآیند، بسیار پیچیده است. درکنار چالش‌های فنی، یک راه‌کار جهانی هویت آنلاین نیاز به همکاری بین نهادهای خصوصی و دولت دارد. به این موارد نیاز به پیمایش سیستم‌های حقوقی در کشورهای مختلف را هم اضافه کنید تا مشکل به‌شکلی نمایی دشوار شود. تجارت الکترونیکی در اینترنت در حال حاضر برای معاملات ایمن در وب، به گواهی SSL (قفل کوچک سبز) متکی است. Netki  استارتاپی است که  هدفش ایجاد یک استاندارد SSL برای بلاک چین است. این محصول در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شده و از آن زمان تاکنون موفقیت‌های بسیاری کسب کرده است.

 

۱۲. مبارزه با پولشویی و شناخت مشتری

مبارزه با پولشویی (AML) و شناخت مشتری(KYC) برای سازگاری با زنجیره بلاک ضروری است. در‌حال‌حاضر، موسسات مالی باید برای هر مشتری جدید، فرآیند چند مرحله‌ای کارگزاری انجام دهند. هزینه‌های KYC می‌تواند ازطریق تأیید مشتری بین سازمانی کاهش یابد و در عین حال تأثیر نظارت و تجزیه و تحلیل را افزایش دهد.

استارتاپ Polycoin یک راه‌کار AML / KYC  دارد که شامل تجزیه و تحلیل معاملات است. این معاملات که مشکوک شناخته شده‌اند به مأموران انطباق ارسال می‌شوند. استارتاپ Tradle در حال راه‌اندازی برنامه‌ای دیگر به نام Trust in Motion (TiM) است. TiM که با عنوان “اینستاگرام درخدمت شناخت مشتری” شناخته می‌شود، به مشتریان امکان می‌دهد از اسناد اصلی (گذرنامه، قبض ابزار و غیره) عکس فوری بگیرند. این داده‌ها پس از تأیید توسط بانک، به صورت رمزنگاری‌شده در بلاک چین ذخیره می‌شوند.

 

مهدی استوی، مدیر شرکت داده‌پرداز پویای شریف

 

 

بخش‌های دیگر مقاله را از لینک‌های زیر بخوانید:

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش اول)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش دوم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش سوم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش چهارم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش پنجم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش ششم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش هفتم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش هشتم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش نهم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش دهم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش یازدهم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش دوازدهم)

 

 

 

[۱] Neighborhood Microgrid

[۲] اینترنت اشیاء

[۳] Intelligent Grid

[۴] Distributed Ledgers

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا