آموزشدفتر مدیریت پروژهکنترل و مدیریت پروژهگزارش، نقد و تحلیلمدیریت تغییراتمدیریت ریسکمدیریت ریسک و پروژه های نرم افزاریمطالب ویژه

چگونه فضای اداری پربار بسازیم؟ (بخش اول)

تجزیه‌وتحلیل اخیر از شورای ساختمان سبز جهان نتیجه گرفت که “شواهد قریب‌الوقوع” ای وجود دارد که طراحی دفتر را با بهره‌وری و سلامتی مرتبط می‌کند. اما این موضوع جدیدی نیست، درست است؟ برای مدتی طولانی شواهدی وجود داشت که نشان می‌داد مورد همین است. همه ما می‌دانیم که سطح بهره‌وری زمانی که احساس ناراحتی کنیم کاهش می‌باید- حال چه دما باشد چه جَو (کاری) باشد، یا میزان سروصدا، لازم است که ما آرام و راحت باشیم تا بتوانیم کار خود را به بهترین شکل انجام دهیم.

با در نظر گرفتن این نکته، مهم است تا طراحی دفتر شما به نحوی انجام شود که بهترین محیط کاری ممکن باشد، تا موجب راحتی، آرامش و بازده کارکنان شود.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهترین بهینه‌سازی طراحی دفتر کاری، به‌منظور حداکثر بهره‌وری، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

اتاقک‌های بسته در مقابل طرح باز

دوباره این‌یک بحث قدیمی بزرگ است-کدام دفتر برای بازدهی کارمندان بهتر است؟ اتاقک‌های بسته یا طرح باز؟

متأسفانه، هیچ جواب سرراستی وجود ندارد. تمام محیط‌های دفتری در اندازه، نقش و اهداف یکی هستند. اما پیش از اینکه شما حتی شروع به فکر کردن در مورد رنگ‌ها و دکور کنید، مهم است که مزایا و معایب هر طرح را در نظر بگیرید و طرحی را برگزینید که متناسب باکارهای کارکنان شما و نوع فرهنگی که سعی دارید ایجاد کنید، باشد.

اتاقک‌های بسته

اتاقک بسته با “طراحی دفتر” مترادف شده است. طنز قضیه این است که اتاقک طراحی‌شده بود تا ما را از دفاتر طرح باز قدیمی نجات دهد. (آن‌هایی که تمام میزها در آن روبه یک‌جهت مانند کلاس مدرسه به خط شده بودند.)

در اوایل دهه ۶۰ میلادی Robert Propst، طراحی که در آن زمان برای Herman Miller کار می‌کرد، نتیجه گرفت که کارکنان نیاز به خودمختاری و استقلال دارند و طرحی سه دیواره و انعطاف‌پذیر را پیشنهاد کرد که می‌توانست بنا بر نیاز تغییر شکل دهد: یعنی اتاقک.

بااین‌حال خیلی پیش از آن نبود که کسب‌وکارها تشخیص دادند می‌توانند از اتاقک‌های اداری استفاده کنند تا افراد بیشتری را در فضای کوچک‌تری جای دهند و در طول سال‌ها شروع به تنفر از زندگی اداریِ جعبه‌ای خود کردند.

طرح باز

در این اواخر آخرین گرایش فضای اداری طرح باز است. منطق پشت قضیه باعقل جور درمی‌آید- که اگر کارکنان به‌جای ایزوله شدن، بین دیوارهای اداری کار کنند، شادتر بوده و بهره‌وری بالاتری خواهند داشت.

افزون بر این، ادارات شکل‌دهنده اجزا تعاملات اجتماعی هستند و باعث می‌شوند افراد احساس ایزوله شدنِ کمتری داشته باشند. طراحی باز حرف‌های خودجوش را ممکن کرده و به افزایش خلاقیت کمک می‌کند. علاوه بر این، برای کارآموزها و افراد کم‌تجربه تیم، ارتباط با اعضای باتجربه‌تر کمک‌کننده خواهد بود.

کدام بهتر است؟

گزارشی در سال ۲۰۱۳ در مورد رضایت کاریِ محل کار، به نتایج جالبی دست‌یافت. در این گزارش اشاره‌شده کارکنانی که در فضای باز کار می‌کنند، به میزانی که در تحقیق قبلی اشاره‌شده، شاد نیستند.

کارکنان به عدم وجود حریم خصوصی به‌عنوان یکی از دلایل اصلیِ نارضایتی خود اشاره کردند. آن‌ها همچنین به افزایش میزان حواس‌پرتی و سروصدا به‌عنوان عوامل کاهنده رضایت شغلی اشاره کردند.

بااین‌حال ما نباید این آمار را صرفاً از روی ظاهرش ارزش‌گذاری کنیم. تعداد کمی از افراد حرفه‌ای، می‌توانند صادقانه ادعای کار در هر دقیقه روز کاری را داشته باشند. در حقیقت در آخرین بررسی زمان هدررفته کاری، ۸۹ درصد از پاسخ‌دهندگان تأیید کردند که هرروز زمان هدررفته داشته‌اند.

مشکل “عدم وجود حریم خصوصی” ممکن است کارکنان محیط فضای اداری باز را به‌سادگی ناراحت کند، چراکه آن‌ها احساس می‌کنند تحت نظارت هستند و نمی‌توانند از بازدیدهای ناخواسته فیس‌بوک در طول ساعات اداری کاری فرار کنند.

یکی از بزرگ‌ترین شکایات کارکنان فضای باز میزان سروصدا است، که به حواس‌پرتی دائمی در محل کار اشاره دارد، که فارغ از طراحی و طرح‌بندی اداره روی همه تأثیر می‌گذارد.

نهایتاً نگاه و بررسیِ اندازه شرکت و مسئولیت‌هایی که کارکنان می‌پذیرند در انتخاب طرح اداری که کارایی لازم را داشته باشد، مهم است. اگر کارکنان شما بیشتر وقتشان را روی گوشی صرف می‌کنند، محیط اداریِ باز ممکن است برای شما بهترین گزینه نباشد. اما اگر شما جزئی از یک تیم خلاق هستید که دائماً باهم کار می‌کنند و از هم ایده می‌گیرند، فضای اداری باز می‌تواند مؤثر باشد و به کارکنان اجازه دهد با آرامش تعامل کنند.

ادامه مقاله را از لینک زیر مطالعه بفرمایید:

چگونه فضای اداری پربار بسازیم؟ (بخش دوم)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا