آموزشدفتر مدیریت پروژهکنترل و مدیریت پروژهگزارش، نقد و تحلیلمدیریت تغییراتمدیریت ریسکمدیریت ریسک و پروژه های نرم افزاریمطالب ویژه

چگونه محیط کاری با تمام امکانات برای خانم‌ها و آقایان ایجاد کنیم؟ (بخش اول)

به شکل گسترده‌ ثابت‌شده است که فرهنگ مثبت و راحت اداری منجر به روحیه و بهره‌وری بالا میان کارمندان می‌شود. اعداد و ارقام تحقیقات Deloitte و Female Quotient نشان می‌دهد که ۶۷ درصد از کارکنان باور دارند که تنوع و راحتی منجر به خلاقیت در اداره می‌شود. نزدیک به ۶۰ درصد باور دارند که تنوع موجب افزایش خلاقیت در اداره می‌شود و برای تأیید این آمار نیاز به تحقیق بیشتری نیست.

تجربه شخصی من هم آمار بالا را تأیید می‌کند. تعداد دقیق جلساتی که در آن حضور داشتم و شخص دیگری و با زاویه دید متفاوت ایده‌ای را که به ذهن من خطور نکرده بود مطرح کرد، به خاطر نمی‌آورم. یکی از جالب‌ترین مکان‌هایی که من کارکردم، دفتر مرکزی جهانی یک شرکت خدمات مالی بود. مردم از سراسر جهان برای جلسات ” دست در دست هم ” می‌آمدند. البته این شرکت محیط مناسبی هم برای کار کردن خانم‌ها داشت.

شخصاً ترجیح می‌دهم زمانم را صرف این کنم که فرهنگ کاری اداری‌ام برای همه مثبت و مناسب باشد. درحالی‌که قطعاً نیاز به برنامه‌های متنوع و کارایِ حمایت از کارمندان وجود دارد، من شاهد تأثیرات مواج فرهنگ اداری بر همه بودم.

برای مثال، یکی از تیم‌های فناوری اطلاعات که در آن کار می‌کردم، سیاست کار کردنِ منعطف را معرفی کرد. شما باید در ساعات اصلی اداری کار می‌کردید حال چه در اداره یا در مکان دیگری مانند خانه. اما ساعات قبل و بعد از کار شناور و منعطف بودند. تا زمانی که در طول هفته وظایف خودتان را انجام می‌دادید، کسی به اینکه در چه ساعاتی کارکرده اید، اهمیت نمی‌داد.

آن برنامه روی همه اعضای تیم تأثیر مثبت داشت. از پدری گرفته که صبح‌ها تا مدرسه فرزندش می‌دوید تا زنی که در اسطبل کار می‌کرد، همه نیاز به ساعات کاری شناور و منعطف داشتند تا بتوانند مسئولیت‌های خانوادگی خود را انجام دهند. همه ما خارج از کار زندگی شخصی هم داریم. اکنون دیگر کارفرمایان باید از خواب بیدار شده و این حقیقت را بپذیرند که کارمندان باید بین بسیاری از مسئولیت‌ها توازن ایجاد کنند و درعین‌حال بازهم خیلی از شرکت‌ها زمان اداری مشخصی دارند که از هر موضوعی  برایشان مهم‌تر است. متأسفم که این را می‌گویم اما این نوع ساعات کاری در دنیای امروزی کارایی ندارد.

رویکرد ساعات اصلی کاری ساده است و لازم نیست که سیاست واحد برای کل اداره باشد. شما می‌توانید این ساعات را فقط برای دپارتمان خود داشته باشید. البته این تنها راه‌حلی نیست که می‌توان برای ارتقا محیط کار برای همه به کار بُرد. در زیر ایده‌های بیشتری می آوریم.

مزایای منعطف

ارائه یک سیستم مزایای منعطف معمولاً چیزی است که نیاز به تأیید و همکاری شرکت دارد، اما پاداش‌ها می‌توانند محسوس باشند. حفظ روحیه کارمندان و حمایت از آن‌ها می‌تواند با ایجاد محیط کاری مطلوب ارتقا پیدا کند.

طرح مزایای انعطاف‌پذیر اجازه می‌دهد کارکنان گزینه‌های مختلف و گسترده‌ای برای انتخاب کردن داشته باشند. برای مثال، یکی از اداراتی که می‌شناسم برنامه خوبی برای کمک به کارکنان داشته و دوچرخه خریده تا با آن به سرکار بروند. اگرچه ممکن است همه دوچرخه نخواهند یا به آن نیاز نداشته باشند. برنامه منعطف مشوق‌های دیگری هم می‌تواند داشته باشد مانند کارت عضویت تخفیف‌دار باشگاه ورزشی و نمایش گرهای نشان‌دهنده سلامتی.

شما حتی می‌توانید این کار را در مقیاس کوچک‌تر انجام دهید، مثلاً با مذاکره در مورد تخفیف ساندویچ مغازه محل خود می‌توانید کار خوبی برای کارمندان انجام دهید. حتی موارد کوچک می‌توانند تفاوت ایجاد کند.

درنهایت فراموش نکنیم که مراقبتِ مناسب از کودکان عامل بزرگی در زندگی شغلی زنان است. کارفرمایان می‌توانند از تمام پدران و مادران کارمند با طرح کوپن مراقبت از کودکان و امکانات صندوق کودکان حمایت کنند یا اینکه به‌سادگی و با انعطاف‌پذیری کافی به پدران و مادران اجازه دهند تا مسئولیت خانوادگی را در کنار وظایف روزانه شغلی انجام دهند.

لازم است به این نکته اشاره شود که ارائه انعطاف‌پذیری و حمایت از انعطاف‌پذیری دو موضوع متفاوت هستند. شما می‌توانید پیشنهاد مزایای منعطف و ساعات منعطف دهید، اما اگر فرهنگ اداره چنین است که هیچ‌کس آماده برآورده کردن آن‌ها نیست، پس مشکل مربوط به رهبری است نه تعهد هم‌تیمی‌ها.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا