آموزشدفتر مدیریت پروژهطراحی و پیاده سازیکنترل و مدیریت پروژهمدیریت تغییراتمدیریت ریسکمدیریت ریسک و پروژه های نرم افزاریمطالب ویژه

مدیریت پروژه: هوش مصنوعی و آینده

هزاران سال است مدیریت پروژه عملی شده و روش های آن در پروژه‌های مختلف به کرات به کار گرفته‌شده است. غیرممکن است که تصور کنیم مصریان باستان اهرام ثلاثه عظیم را بدون طرح و نقشه پروژه، جداول زمانی، بودجه و کسی که مدیر و مسئول باشد، ساخته باشند. ازلحاظ تاریخی میتوان فرض کرد که مدیریت پروژه از زمان آغاز تمدن وجود داشته است.

موسسه مدیریت پروژه (PMI) در سال ۱۹۶۹ تأسیس شد و اکنون حدود سه میلیون متخصص در سراسر دنیا در اختیار دارد. به‌عنوان یکی از نهادهای حرفه‌ای اصلی صنعت مدیریت پروژه، آن‌ها طرح کلیِ بدنه دانش مدیریت پروژه را (Project Management Body of Knowledge یا PMBOK) را تعیین کردند که در حال حاضر ویرایش پنجم آن منتشرشده است.

در حال حاضر چندین سازمان حرفه‌ای جهانی همراه با تعلیم و آموزش های بیشتر وجود دارند، پس چه چیزی در آینده برای مدیریت پروژه ارائه خواهد شد؟

هوش مصنوعی در مدیریت پروژه

همان‌گونه که میدانیم هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، انقلابی در مدیریت پروژه ایجاد کرده‌اند. برآورد اخیری که توسط Atlassian انجام‌شد، نشان داده که ۸۷% از پاسخ‌دهندگان معتقدند هوش مصنوعی در سه سال آینده شغل آن‌ها را دگرگون خواهد کرد. اما این برای صنعت چه مفهومی دارد؟ هوش مصنوعی توانایی مدیریت پروژه‌های روزمره، تصمیم‌گیری و ارائه دیدگاه‌های مرتبط با کارایی را دارد.

دستیارهای پروژه مانند stratejos، پیش‌ازاین با کمک به وظایف اداری، هماهنگی تیم و اندازه‌گیری اقدامات، راه را نشان داده بودند. درحالیکه stratejos هنوز نیاز به ورودیِ انسان دارد-این فقط آغاز کار است و به همان نسبت که نرم‌افزار توسعه می‌یابد، فهم و درک دستیارهای پروژه به آن‌ها این امکان را میدهد تا نه‌تنها اطلاعات ارائه کنند، بلکه مشاوره هم انجام دهند.

آینده هوش مصنوعی برای مدیریت پروژه ناگفته باقیمانده است. برای یک صنعت که به‌شدت به‌دقت، پردازش، مدیریت و تجزیه‌وتحلیل وظیفه متکی است، هوش مصنوعی توانایی رفع خطر و بهبود عملکرد و افزایش کارایی را دارد.

واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) در مدیریت پروژه

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده موضوعات داغی در چند سال اخیر بوده‌اند، که با ارائه صدها راهکار و ابزار خلاقانه بازار را اشباع کرده‌اند. اما آیا آن‌ها میتوانند تفاوت ارزشمندی برای حرفه مدیریت پروژه ایجاد کنند؟ یکی از محبوب‌ترین نمونه‌هایی از واقعیت افزوده در صنعت ساخت‌وساز مایکروسافت HoloLens است که به‌عنوان عینک محافظ پایه هم تصدیق شده است.

این ابزار به کارگران ساختمانی، تیم‌های پروژه و مشتریان اجازه میدهد تا قبل از تولید محصول، آن را به‌صورت فیزیکی تجسم و تجربه کنند. این قابلیت به‌تنهایی میتواند هزاران دلار در تنظیم‌های مجدد صرفه‌جویی ایجاد کند و درنهایت ممکن است تمام خطاهای پروژه را از بین ببرد.

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده آینده صنایعی مانند مهندسی، ساخت‌وساز و املاک و مستغلات است. کسب‌وکارها به‌طور فزاینده‌ای از این تکنولوژیها برای بهبود عملیات و فرآیندها استفاده میکنند و در آینده، اغلب و اگرنه همه سازمان‌ها به‌نوعی واقعیت مجازی و افزوده را در کنار پروژه‌های خود خواهند داشت.

این موضوع چه معنایی برای یک حرفه دارد؟

حتی با افزایش تکنولوژی، نیاز به تعامل انسانی، ورودی و بحث در صنعت مدیریت پروژه همیشه برقرار خواهد ماند. شکی نیست که فناوری، پروژه‌ها را ارتقاء میدهد اما همان‌طور که فرآیند مدیریت پروژه‌های چابک نشان داده است، هیچ روش مؤثرتری برای انتقال اطلاعات از گفتگوی چهره به چهره وجود ندارد.

بنابراین اگر شما مدتی در صنعت مدیریت پروژه بوده باشید و تجربه فراوانی هم کسب کرده باشید، ممکن است ندانید گام بعدی چیست و آیا به آموزش بیشتر نیاز دارید یا خیر؟

PMBOK ® دوره ارشد هم‌راستا با مدیریت پروژه را به همراه دانشگاه Southern Cross University به شکل آنلاین فراهم کرده است. در این دوره مهارت‌های اصلیِ مرتبط با ریسک، کنترل، برنامه‌ریزی، پیاده‌سازی، ارزیابی، همکاری و تجزیه‌وتحلیل سیستم ارائه میشوند که همگی با هر نوع کسب‌وکار و صنعتی سازگار هستند. ارائه ۱۰۰% آنلاین این دوره را میتوان به شکل پاره‌وقت در محدوده تخصص‌های در دسترس و ارائه‌شده در طول دو سال تمام کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا